Der er 10 gode grunde til at stemme på Christian. Her er én af dem:
Jeg har foretaget et arbejdsmæssigt sporskifte her i 2025, har taget kørekort til bus og er til en begyndelse startet som buschauffør for Vikingbus på tre busruter på Sydsjælland og er også afløser hos De Grønne Busser i Væggerløse.
Det er vældig inspirerende – og har givet mig anledning til mange refleksioner om den kollektive trafik. For god og regelmæssig kollektiv trafik er for mig at se en absolut nødvendighed i Guldborgsund kommune, ikke mindst for at gøre det attraktivt at bosætte sig andre steder end i Nykøbing.
Men som alle steder på landet i Danmark skranter den kollektive trafik også i Guldborgsund. Busafgangene er for få; og jo færre afgange, jo færre kører med bussen – og så har vi balladen og bustrafikken bliver et oplagt sted at spare penge hvert år, når kommunen som altid skal trimme budgetterne.
Vi skal derfor turde gå nye veje i den kollektive trafik og tænke ud af boksen i forhold til, hvordan den kollektive trafik organiseres. Kun at køre rundt med store busser med plads til omkring 60 passagerer er nok ikke svaret på landet. Regeringen nedsatte i 2023 et ekspertpanel til at se på den kollektive trafik og som kommer med sine endelige anbefalinger inden sommerferien 2025. Når de anbefalinger ligger på bordet, skal vi i Guldborgsund være de første til at tage dem til os og turde følge dem, også hvis de i første omgang opleves kontroversielle.
Foto: Malene Bjerre
Vi skal se fordomsfrit på udbygning af flextrafikken og såkaldte frivilligbusser. Fx har man i Vordingborg kommune indkøbt en minibus til beboerne i Jungshoved og som så køres af frivillige i området. Sådanne initiativer kan vi også tage i Guldborgsund.
Jeg tog turen med skinnebussen fra Nykøbing til Gedser, da de gode folk fra Dansk Jernbane-Klub arrangerede ture i påsken.
Og så ser jeg gerne, at vi undersøger muligheden for at genoptage togtrafikken mellem Nykøbing og Gedser. Det virker helt godnat, at vi stadig har en intakt togbane mellem Danmarks sydligste by (med et stort potentiale for turisme) og kommunens største by – og så ligger den helt uvirksomhed hen. Hvorfor bliver den ikke brugt som lokalbane – ligesom togtrafikken mellem Nykøbing og Nakskov? Der er helt sikkert mange kedelige rationelle grunde til, at banen ikke bruges, men jeg vil alligevel tillade mig at insistere på at få undersøgt muligheden for igen at kunne tilbyde tog til Gedser. Det kan for alvor sætte skub i den revitalisering af Gedser, som kommunen prøver med sin plan for Destination Sydfalster – og så vil det være en kæmpe PR-gevinst for den kollektive trafik i Danmark at kunne fortælle om en genindvielse af en jernbanestrækning, når alle historier om jernbanen i Danmark de sidste 50 år ellers har handlet om afvikling.
Sporet gennem Hallerup skov
Et kig ud af forruden. Sporet er intakt og alle signaler fungerer.
Vestensborg Allé 12, 4800 Nykøbing Falster.
Telefon 40 37 74 70. Mail: cs4800@outlook.dk